Salesianum

Annus LXXX - N. 1
IANUARIUS - MARTIUS 2018

Indice

  • Guido Benzi, A prophetic Menorah: structure and rhetoric of Isaiah 2:1-12:6
    La sezione iniziale di Isaia 2,1-12,6 è stata molto studiata dalla critica, con varie proposte di strutturazione. Un approccio sincronico in chiave di esegesi retorica mostra come si tratti di una sezione ben costruita attorno al così detto Libro dell’Emmanuele (Is 6,1-9,6) che contiene il «memoriale» isaiano (denkschrift) di 7,1-8,18. L’articolo mostra questa rete di rimandi e mostra come l’intera sezione sia strutturata in modo concentrico come una Menorah, dove le sottosezioni si collegano tra di loro.
    The initial section of Isaiah 2,1 to 12,6 has been widely studied by the critics, with various structuring proposals. A synchronic approach of rhetorical exegesis shows how it is a well-built section around the so-called Book of Emmanuel (Is 6,1 to 9,6) that contains the Isaiah’s «memorial» (denkschrift) of 7,1–8.18. The article shows this network of references and shows how the entire section is structured in a concentric manner as a Menorah, where the sub-sections connect to each of them.
  • Juan José Bartolomé, La experiencia familiar de Jesús en la tradición sinóptica. Hijo de María (Mc 6,3). Hijo de Dios (Mc 15,39)
    En tiempos en los que la familia, institución tradicional por antonomasia, está siendo repensada, reinventada incluso, parece oportuno reflexionar sobre la vivencia que de la propia familia protagonizó Jesús, tal como es presentada en la tradición sinóptica. Llama la atención que, habiendo pasado la mayor parte de su vida en el seno de su familia, en Nazaret, durante el tiempo, breve, de su ministerio público optó él, y exigió a quien lo siguiera, por distanciarse de sus seres queridos y mantener una existencia itinerante. Para el Jesús anunciador del reino, Dios y su voluntad – no la familia en que se nace, ni la que libremente se forma – es lo único innegociable. Tal decisión lo colocó a él y a sus seguidores lejos de sus familias y en los márgenes de la sociedad de su tiempo.
    Nowadays family, the traditionally social institution par excellence, is changing radically, being even reinvented. In order to shed light on this trend it seems fitting to think over the family experience Jesus had, as it has been recalled by the synoptic tradition. It really grabs the attention that Jesus, having lived most of his life as member of a family in Nazareth, he gave up on it, while preaching the kingdom of God and imposed his followers to do the same. For Jesus, God and his will, not family life, either naturally given or freely chosen, is the only non-negotiable option in life. This made him, and his disciples, not only alienated from their relatives but also totally outcasts in their society.
  • Simone Budini, Gli Antibarbari. Erasmo di Rotterdam tra filosofia, politica e religione
    Erasmo, fin dalla sua prima opera, si palesa come intellettuale organico alla sua città: ne Gli Antibarbari è chiaro che egli intende il filosofo sempre come politico. I personaggi del colloquio immaginario (umanisti, amici di Erasmo) si confrontano con i grandi del passato, tenendo la loro attenzione al presente, il loro metro di giudizio è alle spalle, mai davanti. Erasmo nota come la crisi morale del suo tempo sia di origine teologica, nasca cioè dall’immagine di un Dio che salva per la sola fede. Egli invece, in accordo con l’etica classica, sostiene che Dio garantisce il premio, ma solo a coloro che combattono per averlo. L’uomo ha la responsabilità del proprio destino. Cultura e virtù, buone opere quindi, conducono alla salvezza. Ogni persona pertanto è chiamata ad uno sforzo concorde al bene, finalizzato alla salvezza dell’intera comunità.
    Erasmus, from his first work, appears as an intellectual committed for his city: in The Antibarbarians it is clear that he intends the philosopher as always a political one. Characters of his imaginary colloquia (humanists, friends of Erasmus) compare themselves with the great ones of the past, keeping their attention to the present: their judgment meter is behind, never before. Erasmus notes that the moral crisis of his time has a theological origin, that is, from the image of a God who saves ex sola fide. Instead, in accordance with classical ethics, he claims that God guarantees the redemption, but only to those who fight for it. People are responsible for their own destiny. Culture and virtue, good works, lead to salvation. Every person therefore is called to a concerted effort towards the good, aimed at the salvation of the whole community.
  • Morand Wirth, Il vero onomastico di don Bosco. Affinità e devozione all’apostolo Giovanni
    Il 27 dicembre 1889, festa di san Giovanni apostolo ed evangelista, don Michele Rua, successore di don Bosco, iniziava una sua lettera circolare ai salesiani scrivendo: «Oggi, festa dell’apostolo della carità e onomastico dell’amato nostro padre…». Sennonché i giovani lo festeggiavano il giorno di san Giovanni Battista, 24 giugno, festa popolarissima a Torino. Don Bosco lasciò fare. Tra lui e l’apostolo si possono verificare varie caratteristiche comuni: amico di Gesù, figlio adottivo di Maria, amico di Pietro, apostolo della carità, difensore della verità, veggente, e infine “martire”. La sua devozione verso l’apostolo si manifesta in due fatti: la costruzione a Torino di una chiesa dedicata a san Giovanni Evangelista e l’iniziativa di una biografia dell’apostolo. Dal punto di vista dell’educazione, si nota la centralità della carità in ambedue Giovanni.
    On 27 December 1889, feast of St John the apostle and evangelist, Michael Rua, the successor of Don Bosco, begun his circular letter to the Salesians in this way: «Today, feast of the apostle of charity and of our beloved father...». Nevertheless, the young celebrated it on 24th June, the feast of St John the Baptist, a very popular feast in Turin. Don Bosco let them do so. Between Don Bosco and the apostle, we can identify some common features: friend of Jesus, adoptive son of Mary, friend of Peter, apostle of charity, defender of truth, visionary and ‘martyr’. Don Bosco’s devotion to his patron can be deduced from two facts: the construction of a church dedicated to St John the Evangelist and the initiative of a biography of the apostle. From the perspective of education, we may note the centrality of charity in both Johns.
  • Manuel Rodriguez MonserratJuan Jesus Iglesias Castro, Don Bosco: una propuesta educativa adecuada a los presos jóvenes
    El derecho penal es la clave para controlar la violencia en la sociedad. Después de un análisis de la violencia en el deporte, se destaca la importancia de las aulas de formación para educar a los deportistas y a los aficionados desde una metodología especial que se basa en la forma en la que se reeduca en prisión. Si bien, la combinación de esas técnicas en un contexto en particular fue desarrollado por la Escuela Salesiana, llegando a la conclusión que el método era utilizado por Don Bosco, constituyendo un criminólogo olvidado pero tan necesario actualmente como en su época.
    Criminal law is the key to control the violence in society element. Since inductive analysis, after analyzing the problem of violence in sport the opportunity to classroom training or education for athletes and fans with a special methodology based on the way prisons reeducate people were said to live in society can after settle their debts with it. While the combination of these techniques in a particular context like was the Salesian School, led us to the conclusion that it was a method already used so convinced by don Bosco, constituting a criminologist forgotten but now so necessary as in his day.

  • Gianni Colzani, Dal conflitto alla comunione
  • Vincenzo Rosito, I movimenti popolari: poesia e profezia della Chiesa

Periodicum internationale trimestre editum a professoribus Pontificiae Studiorum Universitatis Salesianae – Romae

SALESIANUM è un’espressione scientifica dell’Università Pontificia Salesiana in sintonia con la missione salesiana e con la sua originale collocazione nel concerto delle Università Romane. Pubblica contributi che sono frutto del lavoro di ricerca e di docenza dei professori dell’UPS nel campo delle scienze teologiche, canonistiche, filosofiche, pedagogiche e delle lettere cristiane e classiche.

 

 

 

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